Effektiv lytter er lig med effektiv ledelse: Lær hvordan!

Uanset hvilken rolle, du spiller i din virksomhed, at blive en mere effektiv lytteren vil hjælpe komme du videre i din position. Det betyder færre fejl, forbedret nøjagtighed og forbedret samarbejdsrelationer.
Og lytte til dine kunder og henvisningskilder vil helt sikkert hjælpe dig i din markedsføring indsats. Du vil anmode om bedre information fra andre mennesker om interviewe job kandidater, løse problemer, arbejde, eller arbejder på at gøre et salg.
I modsætning til hvad mange mennesker er tror, at være en effektiv lytteren ikke en passiv aktivitet. Det kræver koncentration, indsats og aktive opmærksomhed. Fordi vores hjerne fungerer meget hurtigere end vores evne til at tale, vi ofte hoppe langt foran højttaleren i vores sind og gå glip af muligheden for fuldt ud at forstå en persons følelser, position og perspektiv. Miljømæssige distraktioner eller personlige bias kan også påvirke vores evne til at forstå, hvad en person siger.
Når du lytter, giver du en gave af din tid og opmærksomhed til anden personen. Arbejde for at imødekomme både verbalt og ikke-verbalt at den person, der taler. Dette giver mulighed for at taleren ved, at du lytter, og at du forstår, hvad han eller hun forsøger at kommunikere. Her er nogle ideer til at hjælpe dig med at finpudse din lytter færdigheder:
1. må ikke tale. Dette kan synes indlysende. Men mange mennesker lytte med utålmodighed. De venter bare på deres chance for at tale, eller værre endnu de afbryder. Vær høflig og give din lytter din fulde opmærksomhed. Undgå at tilbyde løsninger, hvis taleren udtryk for et problem. Bare lytte.
2. lytte fuldt ud. En god lytter ser interesseret i hvad taleren siger. Dit kropssprog taler for sig selv. Fastholde øjenkontakt, sidde stille, læne lidt mod højttaleren og nikke hovedet (men ikke for voldsomt eller du vil ligne en kylling!).
3. Spørg afklaring spørgsmål. Vente for taleren til at pause, og stiller afklarende spørgsmål. Det er en god idé at omskrive, hvad taleren har sagt og til at stille spørgsmål som, “Mente du…” eller “Hvis jeg har forstået det ret, du sagde…”
4. give Feedback. Forblive engageret i hvad taleren siger, og vise dette verbalt. Han eller hun vil sætte pris på den lejlighedsvise “Jeg ser…” eller “Virkelig?” eller “Jeg kender!”
5. holde dit sind åbent. Punktet af lytte er at få nye oplysninger. Ikke blot søge efter et punkt, der understøtter dine egne udtalelser. Være villig til at få nye indsigter og Læs om andres idéer.
6. være på samme niveau. Kontroller, at du er i øjenhøjde med anden personen. Undgå at have en medarbejder eller kunde stå foran dit skrivebord. Har komfortable stole tilgængelig, så et skrivebord ikke er en barriere mellem dig.
7. respektere din højttaler. Hvis samtalen indebærer kritik fra en af parterne eller indeholder personlige oplysninger, gå til et privat rum for diskussionen. Sørg for at andre mennesker kan lytte til din diskussion. Dette vil hjælpe taleren føler sig mere tryg og vise din respekt for hvad han eller hun har at sige.
8. Vær opmærksom stikord. Hvad er ikke at blive sagt er ofte som vigtigere end hvad der bliver sagt. Kropssprog er meget sigende. Se talerens ansigtsudtryk, kropsholdning, øjne, fagter og andre nonverbale signaler.
9. undgå ugyldiggør sprog. Selvom du ikke måske er enig med hvad taleren siger, undgå defensive sætninger eller sætninger, der argumenterer med hans eller hendes point. Senere, kan du tage tid til at gennemgå, hvad der blev sagt og formulere et svar. Som en aktiv og effektiv lytteren er din rolle at tillade personen, tid og rum til fuldt ud at udtrykke sine følelser.
10. udtrykke påskønnelse. Takke lytteren for at dele sine tanker og følelser. Det kræver mod at sige op. Ægte deling skaber tillid og tilskynder til yderligere dialog.
Det tager tid og energi til at blive en bedre lytter. Være tålmodig. Som du begynde at forbedre din lytter færdigheder, kan du blive overrasket over at finde mennesker vil søge dig til at dele deres tanker og følelser. Du vil også finde dig selv involveret i færre konflikter og opfattes som en mere positiv og troværdig person. Opmærksomme lytter er en sjælden færdighed, som folk respekt og velkommen.
HANDLINGSPUNKT: Denne uge, koncentrere sig om din lytter færdigheder. Du afslutte sætninger for andre? Afbryd du? Du snige ser på dit ur? Være opmærksom på din lytter vaner og begynde at bringe bevidst opmærksomhed til at forbedre disse færdigheder. Arbejde for at vise andre, at du hører og forstår dem.
Copyright 2006 Marketing Maven

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *